Cijene mjesečne pretplate fiksne linije i lokalnih poziva u Crnoj Gori niža je od prosječne u Evropskoj uniji i većini država regiona, dok za međunarodne pozive nastavljaju trend pada, navodi se u Informaciji o stanju crnogorskog tržišta elektronskih komunikacija. Razlog što su cijene mjesečne pretplate fiksne linije i lokalnih poziva Crnogorskog Telekoma niže od prosječne u EU mogao bi biti taj što su te cijene ispod troškova njihovog pružanja. Uvođenje odvojenog i troškovnog računovodstva, odnosno prvi regulatorni računovodstveni izvještaji, trebalo bi da doprinese ustanovljavanju razloga nižih cijena pretplate fiksne linije i lokalnih poziva u Crnoj Gori u odnosu na EU. Ukoliko to bude slučaj, otvoriće se mogućnost za korekciju cijena, kako bi se uskladile sa troškovima pružanja relevantnih usluga.
Cijene mjesečne pretplate fiksne linije i lokalnih poziva u Crnoj Gori niža je od prosječne u Evropskoj uniji i većini država regiona, dok za međunarodne pozive nastavljaju trend pada, navodi se u Informaciji o stanju crnogorskog tržišta elektronskih komunikacija.
„Razlog što su cijene mjesečne pretplate fiksne linije i lokalnih poziva Crnogorskog Telekoma niže od prosječne u EU mogao bi biti taj što su te cijene ispod troškova njihovog pružanja”, saopšteno je u Informaciji koju je u četvrtak usvojila Vlada.
Uvođenje odvojenog i troškovnog računovodstva, odnosno prvi regulatorni računovodstveni izvještaji, trebalo bi da doprinese ustanovljavanju razloga nižih cijena pretplate fiksne linije i lokalnih poziva u Crnoj Gori u odnosu na EU.
„Ukoliko to bude slučaj, otvoriće se mogućnost za korekciju cijena, kako bi se uskladile sa troškovima pružanja relevantnih usluga”, navodi se u Informaciji, koju je pripremilo Ministarstvo za informaciono društvo i telekomunikacije.
Mjesečna pretplata za korisnike fiksne telefonije Crnogorskog Telekoma, koja je jednaka za građane i preduzeća, iznosi 5,97 eura, odnosno 4,47 eura ukoliko je u pitanju dvojnički priključak. Sa druge strane, prosječna mjesečna pretplata za korisnike fiksne telefonije u državama EU iznosi 15 eura, dok je u regionu za građane ona 7,39 eura, a za preduzeća 9,07 eura.
Prema podacima iz Informacije, cijena desetominutnog lokalnog poziva u Crnoj Gori, od 22,2 centa, manja je od prosječne u državama regiona i EU, koje iznose 22,55 centi, odnosno 41,2 centa. Pored Crnogorskog Telekoma, usluge lokalnih fiksnih telefonskih poziva, pruža i M:tel preko WiMax mreže, po cijeni od 4,33 centa za minut.
Kada je riječ o mobilnoj telefoniji razlikuju se tri osnovna paketa telekomunikacionih servisa, čije cijene zavise od kategorije korisnika.
Korisnici paketa usluga mobilne telefonije sa niskim nivoom potrošnje su, kako se navodi, tipični predstavnici učeničke, studentske ili penzionerske populacije, čije mjesečne potrebe za ovim vidom telefoniranja nijesu velike, kao ni mjesečna primanja.
Cijena tog paketa u Crnoj Gori je ispod prosjeka u odnosu na region, gdje košta 7,64 eura, kao i EU gdje je 9,07 eura.
Korisnici paketa usluga mobilne telefonije sa umjerenim nivoom potrošnje tipični su predstavnici radničke ili studentske populacije, čije mjesečne potrebe prevazilaze one iz prethodne kategorije, a imaju takva mjesečna primanja.
Cijene tog paketa u Crnoj Gori su na nivou prosjeka u regionu, od 12,48 eura, ali i ispod prosječne u državama EU, gdje košta 15,31 eura. Cijena tog paketa se za godinu smanjila za sva tri operatora u Crnoj Gori, što je pratilo smanjenje u EU, gdje je ona značajno snižena.
Korisnici paketa usluga mobilne telefonije sa visokim nivoom potrošnje tipični su predstavnici populacije poslovnih ljudi, čije su mjesečne potrebe za ovim vidom telefoniranja velike i vezane za poslovne aktivnosti koje obavlja. Iznos koji su oni spremni da u toku mjeseca izdvoje za servise otprilike je duplo veći od onog koji plaćaju umjereni korisnici, a oko šest puta veći nego kod onih sa niskim nivoom potrošnje.
Cijene tog paketa u Crnoj Gori su iznad prosjeka u odnosu na region, od 20,19 eura, ali ispod prosječne u EU, gdje iznosi 24,22 eura. Cijena tog paketa je za godinu snižena za sva tri operatora u Crnoj Gori, što je pratilo smanjenje u EU.
„Podaci o snižavanju cijene paketa usluga u prošloj godini u odnosu na prethodne ukazuju na veće interesovanje operatera za korisnike, što je posebno intenzivirano ulaskom trećeg operatera na tržište. Naime, svi novi paketi podrazumijevaju i potpisivanje korisničkih ugovora na duže vrijeme, jer operateri na taj način žele da vežu korisnike i ostave što manje prostora konkurenciji”, saopšteno je u Informaciji.
Kapaciteti tržišta Crne Gore su, kako je navedeno, ograničeni kada je riječ o novim korisnicima i skoro su dostigli limit, tako da prihodi operatera zavise od zadržavanja postojećeg broja korisnika.
„U poslednjih godinu zabilježen je pad sva tri paketa mobilne telefonije u EU, od oko 20 odsto, dok u Crnoj Gori to nije bio slučaj. Smanjenje kod nižih paketa iznosilo je u prosjeku 4,5 odsto, kod umjerenih 4,8 odsto, a kod viših 10,1 odsto”, precizirano je u Informaciji.
Mjesečna pretplate za dva Mb/s u Crnoj Gori se nudi po cijeni koja je u okviru regionalnog prosjeka od 17,4 eura, dok upoređivanja sa EU nije moguće jer njihovi operatori ne nude internet servise po navedenom protoku.